Obilježavanjem Svjetskog dana nepušenja 31. svibnja svake godine se podiže svijest o štetnosti uporabe duhanskih proizvoda, a Svjetska zdravstvena organizacija za ovogodišnji naslov odabrala „Razotkrivanje privlačnosti: Otkrivanje taktika industrije duhana i nikotina“. Fokus je na otkrivanju trikova kojima duhanska industrija pokušava prevariti ljude, a koristi ih kako bi svoje proizvode učinila privlačnima, posebice mlađoj populaciji. Ovime se želi ukazati na to da trebamo bolja pravila kako bismo zaštitili ljude.
Ove je godine stavljen naglasak na mlađu populaciju kojoj se nikotinski i duhanski proizvodi predstavljaju kao privlačan i primamljiv način života. Proizvođači namjerno osmišljavaju proizvode koji izgledaju lijepo i privlačno kako bi privukli mlade da počnu pušiti. Dostupni okusi postaju sve zanimljiviji, ali ovi proizvodi u sebi nose skrivene opasnosti. Potrebno je educirati građane i potaknuti raspravu kojom će se osvijestiti taktike koje ova industrija koristi, a kojima je glavni cilj zadržati postojeće korisnike-pušače, no i stvoriti nove.
Svjetska zdravstvena organizacija iznosi poražavajuće podatke: procijenjeno je kako čak 37 milijuna djece u dobi od 13 do 15 godina koristi duhan. Ipak, u mnogim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj, zabrinjavajući broj mladih konzumira e-cigarete. Dio privlačnosti leži u tome što postoji oko 16 000 različitih okusa, a upravo je postojanje okusa često navedeno kao glavni razlog početka korištenja duhanskih i nikotinskih proizvoda.
Uz primamljive i raznovrsne okuse stvaraju se i proizvodi manipulativnog dizajna, a glamurozne reklame stvaraju lažan osjećaj sigurnosti i kao da ti proizvodi nisu opasni iako jesu, a k tome i bude čežnju za korištenjem nikotinskih proizvoda. Potrebno je razbiti iluziju da svi ovi trikovi čine pušenje uzvišenim, posebnim i da je pušenje moderno i popularno. Nikotinski i duhanski proizvodi stvaraju značajnu ovisnost, a aditivi i okusi maskiraju oštrinu samog duhana čineći proizvod ugodnijim za korištenje olakšavanjem početka pušenja, no i otežavanjem prestanka pušenja.
Među europskim zemljama, Hrvatska je treća zemlja po učestalosti pušenja među odraslim osobama. Prema rezultatima znanstveno-istraživačkog projekta „Zlouporaba sredstava ovisnosti u općoj populaciji Republike Hrvatske: 2023.“ čak 37,9 % odraslih (u dobi od 15 do 64 godine) redovito konzumira cigarete. Najviše je pušača bilo u dobnim skupinama između 25 i 34 godine i između 35 i 44 godine.
Električne cigarete i uređaje za zagrijavanje duhana koristi 12 % odraslih u Hrvatskoj, dok se u populaciji mlađih odraslih taj broj penje na 19,3 %. Istodobno, anketa „Stavovi Europljana prema duhanu i s njim povezanim proizvodima“ provedena 2023. godine pokazuje kako raste popularnost elektroničkih cigareta gdje je zabilježen velik broj onih koji su ih barem jednom isprobali (12 % ispitanika).
Uzimajući u obzir sve navedeno, jasno je da duhanska i nikotinska industrija ciljano oblikuju proizvode kako bi privukli mlađu populaciju i stvorili novu generaciju ovisnika. Njihovi trikovi poput atraktivnog dizajna, raznovrsnih okusa i manipulativnih marketinških poruka stvaraju lažnu sliku bezopasnosti. Podaci o sve većem broju mladih korisnika e-cigareta u Hrvatskoj i svijetu dodatno potvrđuju hitnu potrebu za snažnijim preventivnim mjerama. Ključno je kontinuirano educirati javnost i stvoriti te provoditi učinkovite politike koje će spriječiti normalizaciju i širenje uporabe nikotinskih proizvoda. Samo zajedničkim djelovanjem možemo zaštititi zdravlje budućih generacija.
Pripremila: Ivona Javorović, dr.med., specijalizant javnozdravstvene medicine
https://www.who.int/campaigns/world-no-tobacco-day/2025
https://zdravlje.gov.hr/vijesti/hrvatski-dan-bez-duhanskog-dima/6778
https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2995
https://www.hzjz.hr/aktualnosti/predstavljanje-rezultata-istrazivanja-o-stanju-u-podrucju-ovisnosti-u-opcoj-populaciji-republike-hrvatske/